Search
Close this search box.

Omfattande skadegörelse av kameror ämnade att begränsa biltrafikens utsläpp i London – Så mycket kostar skadegörelsen

Redan 2019 infördes den första delen av Storbritanniens utrullning av den lågutsläpps zon som ska täcka London. Zonen som kallas ULEZ (ultra low emissions zon) är ämnad att hålla äldre bilar med höga utsläpp borta genom att tvinga dess förare att betala en daglig avgift på 12,5 pund (cirka 170kr) om dom kör in i zonen. Reaktionerna var blandade redan från början då en del av befolkningen ansåg att personer med lägre inkomst och äldre bilar blev straffade medans personer med större inkomst och nyare bilar ej blev berörda.

Protesterna var initialt relativt begränsade då zonen från början bara täckta den innersta stadskärnan och påverkade en relativt liten del av Londons invånare och besökare. Men efterhand som zonen har expanderat har också missnöjet expanderat. Sedan den senaste utökningen av zonen under 2023 täcks nu hela London och protesterna har varit omfattande. Så omfattande att upprörda invånarna har tagit saken i egna händer genom att såga ner eller på annat vis sätta dom nummerskylts-läsande kameror som är placerade på zonens gräns ur spel. Av cirka 2800 kameror hade fler än 220 blivit stulna och 767 satta ur spel under 2023. Kamerorna som är av modellen Sicore II är tillverkad av Siemens och är inte billiga. Reparations kostnaden för stöld och skadegörelse förväntas uppgå till 10 miljoner pund eller nästan 140 miljoner kronor.

Fordon som beläggs med avgift om dom kör in i zonen är:

Motorcyklar som inte uppfyller Euro 3-standard (de flesta fordon före 2007)

Bensinbilar och skåpbilar som inte uppfyller Euro 4-standard (de flesta fordon före 2006)

Dieselbilar och skåpbilar som inte uppfyller Euro 6-standard (de flesta fordon före 2015)

Dela den här artikeln:

Andra läste också: