Search
Close this search box.

Fords nya racing pickup Ranger MS-RT – den ultimata Amarok utmanaren

ranger ms-rt

Den gamla Volkswagen Amarok V6 med sin konstanta fyrhjulsdrift och 8-stegade ZF-låda var länge storfavoriten hos pickup-kunder som prioriterade landsvägsprestanda och personbilskomfort över off-road förmåga och pris. Men även om Volkswagen och Ford idag samarbetar kring tillverkningen av den nya plattform som både Ford Ranger och Volkswagen Amarok numera är baserade på, verkar det inte som att de har enats om vem som ska ha vilka kunder. Ford verkar nämligen ha siktet inställt på att vinna över Volkswagens asfaltsorienterade kunder med sin nya Ranger version. Detta vill man göra genom att lansera en motorsportsinspirerad lyx pickup som ska erbjuda den personbilskomfort och prestanda många pickup köpare önskar. Nya Ford Ranger MS-RT är nämligen inte bara ytterligare en utrustningsnivå utan i mångt och mycket en ny bil. Till exempel är den hela 82 mm bredare än den vanliga Rangern, med breddad spårvidd och utställda hjulhus. Den har även fått specialutvecklad, fastare fjädring som sänker markfrigången med 40 mm. Att pickupen är ämnad för att i huvudsak brukas på vägen märks också på dom hjul som Rangern levereras med, fälgarna är nämligen 21 tum och inkapslade i lågprofildäck. Även stylingen avslöjar att bilen är ämnad för asfalten, fronten är helt ny och baktill hittar du en rejäl diffusor och en liten “ducktail”-spoiler. Även interiören har fått sig en racing inspirerad makeover med sportstolar i icke-animaliskt läder/mocka och en ny ratt.

När det kommer till drivlinan så kommer Ranger MS-RT att levereras med en 3.0-liters diesel V6 med 240 hästkrafter och 600 newtonmeter i vrid. Motorn kommer vara kopplad till Fords egenutvecklade 10-stegade automatlåda som i sin tur kommer vara kopplad till en permanent fyrhjulsdrift. Pickupen kommer få lasta 1000kg och dragvikten kommer vara 3500kg.

Dela den här artikeln:

Andra läste också: